4 sobe, 4 teme, 16 parfema
MIRISNA MAPA SRCA
Postavkom koja je parfem predstavila ne samo kao umetnički eksponat, nego i kao „okidač“ emocija i uspomena, Metropoliten je svoju publiku podsetio da su mirisi – suptilni put do srca.
Prostor kultnog beogradskog kluba „Mladost/Ludost/Radost“, zatvorenog pretprošlog maja, ovom prilikom je, specijalno za Metropoliten, još jednom otvorio svoje 4 sobe za 4 mirisno-emotivne teme.
„Parfem je priča u mirisima, ponekad i poezija uspomena“, rekao je Žan Klod Elena (Jean-Claude Ellena), parfimer čije su kompozicije minimalističke poput postmodernog platna, pune svetlosti poput Vermerovih slika.
Eto idealnog citata kojim može da počne priča o našoj jedinstvenoj „čulnoj“ izložbi koja je moć parfema udružila sa vizuelnim i audio efektima, za multisenzorni efekat koji nikoga nije ostavio ravnodušnim.
Metropoliten tim je dugo osmišljavao koncept izložbe, birao parfeme koji će biti najbolji predstavnici teme i pokretači emocija, udružio snage sa drugim umetnicima i 10. maja ove godine predstavio prvu „Čulnu izložbu“ sa porukom: „prati svoj nos“.
4 SOBE, 4 TEME, 16 PARFEMA
Koje nam emocije i uspomene najčešće izazivaju parfemi? O kojim inspiracijama parfimeri najčešće govore?
Traganje o odgovorima na ova dva pitanja doveo je Metropoliten tim do četiri teme: miris kao evokacija uspomena na srećna vremena, detinjstvo i mladost; evokacija mesta i prostora koji su nam bili važni; povratak prirodi kao autentična i sve snažnija potreba u urbanom okruženju; ljubav i strast fiziološki i kulturološki neodvojive od mirisa.
Za svaku od tema, odbrali smo četiri mirisa koja se u nju uklapaju, što po iskustvu onih koji ih koriste (evokacija), što po rečima parfimera (inspiracija).
Dodatno, pozvali smo i druge umetnike da mirise predstave u okviru svojih medija – vizuelnih, audio, performansom… čime je izložba postala multimedijalni spektakl boja, mirisa, tekstura, zvukova i pokreta.
Odabranih 16 parfema je, za ovu priliku, ogoljeno od svojih marketinških detalja, logotipa i brendiranih bočica, predstavljeno u istovetnim staklenim posudama sa pumpicom.
Uz svaki mirisni eksponat ispisana je „evokacija“ i „inspiracija“ – ostavljajući nam punu slobodu da nas miris povede nekim trećim, samo nama znanim putevima.
Metropoliten je, za otvaranje izložbe, odabrao prostor koji se konceptualno u potpunosti ukopio u temu: kultni beogradski klub Mladost Ludost Radost Gajba, sa 4 sobe od kojih je svaka imala svoju temu, zatvoren je pre dve godine posle 12 godina rada, a odlučio se da još jednom otvori vrata čuvene stare kuće u Savamali specijalno za našu izložbu.
SOBA 1: SLATKE USPOMENE – U POTRAZI ZA IZGUBLJENIM VREMENOM
Mirisi koji najčešće pobuđuju setu za srećnim vremenima povezani su za hranu, cvetove, prirodu… U sobi kroz koju se kao nit koja nas vodi kroz vreme vizuelno provlači ogromna papirna traka sa tekstom iz Egziperijevog „Malog princa“, postavljena su četiri parfema – mirisne uspomene.
- Grana ucvalog jorgovana nadvijena nad ogradu (EN PASSANT, FREDERIC MALLE);
- Čist beli veš leprša na prolećnom vetru (BLANCHE, BYREDO);
- Ušećerene poslastice kakve se prodaju pored ringišpila (CONFETTO, PROFUMUM ROMA).
- Prvi dan leta obojen sokom narandže (FLEUR D’ORANGER 27, LE LABO).
Da li su neke od ovih uspomena setne ili vesele, da li izazivaju toplinu oko srca ili suzu u oku, na svakom od nas je da odluči za sebe.
SOBA 2: SENTIMENTALNO PUTOVANJE – SEĆAM SE TOG MESTA…
Poetičnu audio-vizuelno okruženje za „sentimentalna putovanja“ postavio je multidisciplinarni umetnik Aleksandar Lazar, koji se bavi „vizuelnom muzikom“.
- U ovoj sobi postajemo tihi, zamišljeni, prepušteni mirisima, muzici i video efektima koji nas poput talasa vode put Egeja, pod jednu smokvu u Grčkoj (PHILOSYKOS, DIPTYQUE);
- Poput ustalasane trave, na irske proplanke u rano proleće (IRISH LEATHER, MEMO PARIS);
- Poput vrelog vetra, na orijentalnu pijacu punu začina (AMBRE KHANDJAR, UNE NUIT NOMADE);
- Poput vrtloga u šoljici čaja, spuištaju nas u Japan (THE MATCHA 26, LE LABO).
SOBA 3: PRIRODA I ELEMENTI – POVRATAK KORENIMA
Osetili smo pesak i travu pod nogama – doslovno, u sobi koja nas vraća prirodi, opijeni zelenim mirisima koji su preplavili prostor. Oslonili smo se, ovde, osim iskustva, i na naučne dokaze da priroda umiruje: studija u Japanu istraživala je delovanje prizora šume japanskih čempresa „hinoki“ na ispitanike i zabeležila izuzetno relaksirajući efekat. Kada su ispitanicima uz prikazivanje slike dodali i miris „hinoki“ esencijalnog ulja, relaksirajući efekat na psihu i telo bio je još jači.
Četiri parfema prirode u ovoj sobi spojila su se u jedan jedinstven utisak:
- Oko mene sve buja (SYNTHETIC JUNGLE, FREDERIC MALLE);
- Uranjam u zeleno (ICHNUSA, PROFUMUM ROMA);
- Opija me miris kiše u vrtu (RAIN CLOUD, PERFUMER H);
- Vlažne zemlje i mirisa reke (L’OMBRE DANS L’EAU EDT, DIPTYQUE).
SOBA 4: LJUBAV I STRAST – OSEĆAM TVOJU KOŽU
Vizuelno spektakularna, četvrta soba nas je omamila bojama, mirisima i pokretom: četiri mirisa, svojim su telima dočarali umetnici u četiri raznorodna performansa koji predstavljaju romantiku, erotiku, ljubav i strast.
- Mirisi su, u ovoj sobi, oslonjeni na tradicionalno privlčane mošusne molekule prve ljubavi zaslađene vanilom (LOVE DON’T BE SHY, KILIAN);
- Opojno belo cveće narkotičnog dejstva (FLEUR NARCOTIQUE, EX NIHILO);
- Slatke puderaste oblake nežnog poljupca (BESOS, CARNER BARCELONA);
- Snažne aldehide dokazano erotičnog delovanja (SEMINALIS, ORTO PARISI).
Prema utiscima publike, svedočenjima u brojnim postovima nakon izložbe, Metropoliten je svoju publiku odveo na nesvakidašnje mirisno putovanje koje se ne zaboravlja.
Naša parfimerija, koja je, još pre 18 godina, prva uvela „niche“ parfeme u Srbiju, navikavala publiku na neobično, buntovno i ekscentrično, menjajući, korak po korak, njene parfemske preferencije visoko je postavila lestvicu. I stalno je podiže.
Tim izložbe:
Koncept izložbe i odabir parfema radio je tim parfimerije Metropoliten, a produkciju je radio zaseban tim.
Razvoj multimedijalnog koncepta i celokupnu produkciju radila je Marija Muždalo, izvršnu produkciju Tamara Janković, a scenografiju Magdalena Vlajić, uz asistenciju Dine Nedelkov.
Sanjin Ćorović (Production Pool) dodao je završni dodir audio vizulenom produkcijom, a zvukove na izložbi je kreirao DJ Petko.
U prostoru „Ljubav i strast“ svojim pokretima i plesom pažnju objektiva i divljenje privlačili su Dejan Kolarov, Sanja Obradinović i Milica Jević Drndarević, i dva perfomera iza platna, Branko Mitrović i Lara Gromilić.